Som uppföljning till gårdagens teoripass på Gransegel samlades vi 12 medlemmar på Bullandö Marina under onsdagen.
Gransegel ställde upp med två instruktörer, Noel & Arne. Dessutom hade vi Jesper Forsell från X-35 ”Team Matrisen” med oss.
Efter lite strul med en trafikolycka på vägen som gjorde att ett par medlemmar kom ut senare än planerat kunde vi kasta loss och styrde direkt ut på Kanholmsfjärden.

Vi delade upp oss på två båtar, Diva 35 ”Schack Matt” och Diva 355 ”Bianca” för att kunna köra mot varandra. Tanken var god men med 8 personer i sittbrunnen på Schack Matt blev det snabbt rörigt ombord. Vi valde att fokusera på vår båt och hur vi kunde trimma den för bästa resultat. T.ex. vi har 1:8 utväxling på storskotet men det räcker inte för att orka med handkraft att dra in, utan vi lade upp det på vinschen och drog åt så mycket det gick. Arne gick igenom hur ska man tolka tellis i olika vinklar och Jesper fixade ett provisoriskt cunningham på storen. Vi kryssade under ett par timmar och testade olika inställningar för att få bästa resultat och sträckte sedan in mot Djuröbron igen. Då möter vi Janne Hird med besättning på Diva 35 ”Fabulous” som skulle ut och köra.

Sedan var det samling på bryggan vid Bullandö för ett par avslutande ord innan vi skiljdes åt. Alla med nya idéer, erfarenheter och sug efter att ut igen och träna mera.
Stort tack till Noel & Arne på Gransegel samt Jesper från Team Matrisen för alla goda råd!