Feb 062016

Nu finns SRS tabellen för 2016 publicerad på Svenska Seglarförbundets hemsida. För Divabåtar utan individuella mätbrev gäller följande:

Diva 35 1,247 med undanvindssegel och 1,209 utan undanvindssegel.
Diva 355 1,25 med undanvindssegel och 1,213 utan undanvindssegel.
Diva 39 1,262 med undanvindssegel och 1,223 utan undanvindssegel.

För övriga båttyper se Svenska Seglarförbundets hemsida

Ett antal Divaägare har tagit ut personligt mätbrev, avser man förnya det inför kappseglingssäsongen 2016 kan det vara bra att utnyttja vinterrabatten som gäller fram till första mars.

Maj 182014

Vi tyckte att förra årets trimafton med Gransegel var så bra att vi bestämde att köra aktiviteten i år igen.

Vi kastar loss från Bullandö med minst två st Diva 35/355/39 och kör en praktisk trimafton i form av en enklare kappsegling.

Obligatorisk anmälan till aktiviteten via e-post till info@divaforbundet.se.
Det är begränsat antal platser så principen ”först till kvarn” gäller.
En erfarenhet från förra året var att det blev väldigt trångt i sittbrunnen, därför har vi satt max antal till 5 deltagare + instruktör per båt.
Du erhåller din plats först när Divaförbundet har bekräftat din anmälan.

Här finns information från trimafton 2013.

Välkomna!

Sep 262013

Nyligen seglades WSS höstkroken i Västerås. Av totalt 83 anmälda båtar deltog två stycken Diva 35, Göran Dolfei från Enköping ombord på ”Spooky” samt Johannes Cederholm från Strängnäs ombord på ”Fiolina”. Passade på att plocka med kameran och plåta lite från land då jag inte hade möjlighet att vara med på sjön.

Resultat i Divamästerskapen

I helgen gick årets Divamästerskap av stapeln, vi var på St Byholmen, NO om Grinda. Växlande molnighet och sydostliga vindar runt 5 m/s gav bra förutsättningar. Vi bestämde på skepparmötet att köra start & mål inne i viken, rundningsmärken blev grön pinne mellan Lillön och Högholmen, röd pinne söder om S Grinda, styrbordsrundning runt Sandö Sugga och tillbaka i samma spår. En bansträckning på knappt 9 distans. Första etappen i viken bjöd på rak motvind och Mats Johansson på Diva 39, ”Retstickan” kom bra till i starten, kryssade snabbt ur viken och skapade sig ett försprång direkt. Diva 451, ”Divine”

Som uppföljning till gårdagens teoripass på Gransegel samlades vi 12 medlemmar på Bullandö Marina under onsdagen. Gransegel ställde upp med två instruktörer, Noel & Arne. Dessutom hade vi Jesper Forsell från X-35 ”Team Matrisen” med oss. Efter lite strul med en trafikolycka på vägen som gjorde att ett par medlemmar kom ut senare än planerat kunde vi kasta loss och styrde direkt ut på Kanholmsfjärden. Vi delade upp oss på två båtar, Diva 35 ”Schack Matt” och Diva 355 ”Bianca” för att kunna köra mot varandra. Tanken var god men med 8 personer i sittbrunnen på Schack Matt blev det snabbt rörigt ombord.

Maj 282013

Resultat Ornö Runt!

Vilken uppslutning, hela sex stycken Diva-båtar deltog i årets upplaga av Ornö Runt! Vi gratulerar Christer Forsberg i Diva 451 ”Divine” som blev bästa Diva, Christer tar ledningen rejält i Diva-Cup. Övriga deltagare: Jan Hird, Diva 35 ”Fabulous” Göran Dolfei, Diva 35 ”Spooky” Bengt Benzein, Diva 399 ”Inferno” Claes Bergöö, Diva 355 ”Bianca” Erik Davidsson, Diva 35 ”Ingrid” Fullständig resultatrapport och mycket bilder på Ornö Runts hemsida. Göran Dolfei med Diva 35, ”Spooky” skymtar till vänster. Bild hämtad från Blur.se

Maj 232013

Vi hade två Diva-båtar som startade i Lidingö Runt och Johan Carlstedt på Diva 35 ”TimeOut” kom på 27:e plats (SRS-total) eller 3:e plats inom startgruppen ”SRS 1,21-”. Per Olof Olofsson placerade sig på 119:e plats (SRS-total) eller 8:e inom startgruppen. Diva-Cup uppdaterad: http://divaforbundet.se/kappsegling/diva-cup-2013/ Komplett resultatlista finns på Lidingö Runts hemsida.

Maj 022013

Inbjudan till Divaträff: 2x trimafton, teori + praktik

Divaförbundet bjuder in alla medlemmar till Divaträff. Om Ni inte är medlem hittar ni information här om hur ni blir medlem. Det går även bra att betala medlemsavgiften på plats, för 2013 är den 100 kr. Tisdagen den 11:e juni, på kvällen (vi återkommer med tid och plats) En teoretisk trimafton tillsammans med Gransegel. Onsdagen den 12:e juni, kl 16.00 Vi kastar loss från Bullandö med minst två st Diva 35/355 och kör en praktisk trimafton i form av en enklare kappsegling. Ombord finns Noel Barkelius från Gransegel och Jesper Forsell från ”Team Matrisen” med meriter från X-35 VM. Ev.