Feb 062016

Nu finns SRS tabellen för 2016 publicerad på Svenska Seglarförbundets hemsida. För Divabåtar utan individuella mätbrev gäller följande:

Diva 35 1,247 med undanvindssegel och 1,209 utan undanvindssegel.
Diva 355 1,25 med undanvindssegel och 1,213 utan undanvindssegel.
Diva 39 1,262 med undanvindssegel och 1,223 utan undanvindssegel.

För övriga båttyper se Svenska Seglarförbundets hemsida

Ett antal Divaägare har tagit ut personligt mätbrev, avser man förnya det inför kappseglingssäsongen 2016 kan det vara bra att utnyttja vinterrabatten som gäller fram till första mars.

Maj 182014

Vi tyckte att förra årets trimafton med Gransegel var så bra att vi bestämde att köra aktiviteten i år igen.

Vi kastar loss från Bullandö med minst två st Diva 35/355/39 och kör en praktisk trimafton i form av en enklare kappsegling.

Obligatorisk anmälan till aktiviteten via e-post till info@divaforbundet.se.
Det är begränsat antal platser så principen ”först till kvarn” gäller.
En erfarenhet från förra året var att det blev väldigt trångt i sittbrunnen, därför har vi satt max antal till 5 deltagare + instruktör per båt.
Du erhåller din plats först när Divaförbundet har bekräftat din anmälan.

Här finns information från trimafton 2013.

Välkomna!

Som uppföljning till gårdagens teoripass på Gransegel samlades vi 12 medlemmar på Bullandö Marina under onsdagen.
Gransegel ställde upp med två instruktörer, Noel & Arne. Dessutom hade vi Jesper Forsell från X-35 ”Team Matrisen” med oss.
Efter lite strul med en trafikolycka på vägen som gjorde att ett par medlemmar kom ut senare än planerat kunde vi kasta loss och styrde direkt ut på Kanholmsfjärden.

Vi delade upp oss på två båtar, Diva 35 ”Schack Matt” och Diva 355 ”Bianca” för att kunna köra mot varandra. Tanken var god men med 8 personer i sittbrunnen på Schack Matt blev det snabbt rörigt ombord. Vi valde att fokusera på vår båt och hur vi kunde trimma den för bästa resultat. T.ex. vi har 1:8 utväxling på storskotet men det räcker inte för att orka med handkraft att dra in, utan vi lade upp det på vinschen och drog åt så mycket det gick. Arne gick igenom hur ska man tolka tellis i olika vinklar och Jesper fixade ett provisoriskt cunningham på storen. Vi kryssade under ett par timmar och testade olika inställningar för att få bästa resultat och sträckte sedan in mot Djuröbron igen. Då möter vi Janne Hird med besättning på Diva 35 ”Fabulous” som skulle ut och köra.

Sedan var det samling på bryggan vid Bullandö för ett par avslutande ord innan vi skiljdes åt. Alla med nya idéer, erfarenheter och sug efter att ut igen och träna mera.
Stort tack till Noel & Arne på Gransegel samt Jesper från Team Matrisen för alla goda råd!

Maj 282013

Resultat Ornö Runt!

Vilken uppslutning, hela sex stycken Diva-båtar deltog i årets upplaga av Ornö Runt! Vi gratulerar Christer Forsberg i Diva 451 ”Divine” som blev bästa Diva, Christer tar ledningen rejält i Diva-Cup. Övriga deltagare: Jan Hird, Diva 35 ”Fabulous” Göran Dolfei, Diva 35 ”Spooky” Bengt Benzein, Diva 399 ”Inferno” Claes Bergöö, Diva 355 ”Bianca” Erik Davidsson, Diva 35 ”Ingrid” Fullständig resultatrapport och mycket bilder på Ornö Runts hemsida. Göran Dolfei med Diva 35, ”Spooky” skymtar till vänster. Bild hämtad från Blur.se

Maj 022013

Inbjudan till Divaträff: 2x trimafton, teori + praktik

Divaförbundet bjuder in alla medlemmar till Divaträff. Om Ni inte är medlem hittar ni information här om hur ni blir medlem. Det går även bra att betala medlemsavgiften på plats, för 2013 är den 100 kr. Tisdagen den 11:e juni, på kvällen (vi återkommer med tid och plats) En teoretisk trimafton tillsammans med Gransegel. Onsdagen den 12:e juni, kl 16.00 Vi kastar loss från Bullandö med minst två st Diva 35/355 och kör en praktisk trimafton i form av en enklare kappsegling. Ombord finns Noel Barkelius från Gransegel och Jesper Forsell från ”Team Matrisen” med meriter från X-35 VM. Ev.

Maj 272012

Totala placeringar för Diva-båtarna i enskrovsklassen: 115, Göran Dolfei, Diva 35 ”Spooky” 123, Claes Keijser Bergöö, Diva 355, ”Bianca” 162, Mattias Cederholm, Diva 35, ”Fiolina” DNF, Pontus Brenter, Diva 39 Spec, ”Silverfågel” (Did Not Finish) Resultatlistor och mycket annat finns på Ornö Runts hemsida. Resultat och aktuell ställning i Diva-Cup. Foton och filmer hittar ni bla här: http://rotonen.se/2012/05/orno-runt-2012/ http://seglingsbilder.se/ http://www.styvkuling.se/ http://www.s12.bhq.se/styled-15/index.html

Maj 252012

I helgen går Ornö Runt (ingår i Diva-Cup) av stapeln och vi hittar 4 st Diva-båtar i startlistan: Pontus Brenter, Diva 39 special, ”Silverfågel” Claes Bergöö, Diva 355, ”Bianca” Göran Dolfei, Diva 35, ”Spooky” Mattias Cederholm, Diva 35, ”Fiolina” Det går att följa båtar med AIS via Marine Traffics hemsida. Lycka till i Ornö Runt!