Feb 062016

Nu finns SRS tabellen för 2016 publicerad på Svenska Seglarförbundets hemsida. För Divabåtar utan individuella mätbrev gäller följande:

Diva 35 1,247 med undanvindssegel och 1,209 utan undanvindssegel.
Diva 355 1,25 med undanvindssegel och 1,213 utan undanvindssegel.
Diva 39 1,262 med undanvindssegel och 1,223 utan undanvindssegel.

För övriga båttyper se Svenska Seglarförbundets hemsida

Ett antal Divaägare har tagit ut personligt mätbrev, avser man förnya det inför kappseglingssäsongen 2016 kan det vara bra att utnyttja vinterrabatten som gäller fram till första mars.

Maj 182014

Vi tyckte att förra årets trimafton med Gransegel var så bra att vi bestämde att köra aktiviteten i år igen.

Vi kastar loss från Bullandö med minst två st Diva 35/355/39 och kör en praktisk trimafton i form av en enklare kappsegling.

Obligatorisk anmälan till aktiviteten via e-post till info@divaforbundet.se.
Det är begränsat antal platser så principen ”först till kvarn” gäller.
En erfarenhet från förra året var att det blev väldigt trångt i sittbrunnen, därför har vi satt max antal till 5 deltagare + instruktör per båt.
Du erhåller din plats först när Divaförbundet har bekräftat din anmälan.

Här finns information från trimafton 2013.

Välkomna!

I helgen gick årets Divamästerskap av stapeln, vi var på St Byholmen, NO om Grinda.
Växlande molnighet och sydostliga vindar runt 5 m/s gav bra förutsättningar.
Vi bestämde på skepparmötet att köra start & mål inne i viken, rundningsmärken blev grön pinne mellan Lillön och Högholmen, röd pinne söder om S Grinda, styrbordsrundning runt Sandö Sugga och tillbaka i samma spår. En bansträckning på knappt 9 distans.

Bansträckning

Första etappen i viken bjöd på rak motvind och Mats Johansson på Diva 39, ”Retstickan” kom bra till i starten, kryssade snabbt ur viken och skapade sig ett försprång direkt. Diva 451, ”Divine” samt Diva 35, ”Schack Matt” fajtades om andra plats som ”Schack Matt” knep ut ur viken och Diva 35, ”Legolas” som kom lite efter i starten. Positionerna höll i sig hela vägen in i mål och racet bjöd på mycket växlande förutsättningar. Vindarna dog helt (0,0 M/S!) i höjd med Snäckan på vägen tillbaka och himlen öppnade sig totalt, efter 10 min i stiltje så på några sekunder blåste det upp till 5-6 M/S och toppade lite senare på 8 M/S. ”Retstickan” hade en ointaglig ledning och vann välförtjänt med god marginal. ”Schack Matt” kom på andra plats, ”Divine” på tredje och ”Legolas” på fjärde plats.

Kvällen fortlöpte med tilltugg, kräftor, grillat och något läskande i strupen för att återfå värmen.
Christer: till nästa år får du i uppgift att ha ett snapsvisehäfte som det står ”Diva” på!

Tack till SS Vega för att vi återigen fick låna er klubbholme och en eloge till Mattias med familj på ”Legolas” som kom ända från Strängnäs för att delta!

Jun 052013

Resultat Watski 2Star Baltic 2013

Pontus Brenter och Anders Karén deltog ombord på Silfverfågel, den första Divan som byggdes! De var den enda Divan i Watski 2Star Baltic och slutade på 6:e plats inom startgruppen och 34:e plats i totalen. Diva-Cup uppdaterad med resultat från deltävling 3. Mer info om Watski 2Star Baltic. Äldre bild på Diva 39, ”Silfverfågel”. Bild hämtad från Blur.se.

Maj 272012

Totala placeringar för Diva-båtarna i enskrovsklassen: 115, Göran Dolfei, Diva 35 ”Spooky” 123, Claes Keijser Bergöö, Diva 355, ”Bianca” 162, Mattias Cederholm, Diva 35, ”Fiolina” DNF, Pontus Brenter, Diva 39 Spec, ”Silverfågel” (Did Not Finish) Resultatlistor och mycket annat finns på Ornö Runts hemsida. Resultat och aktuell ställning i Diva-Cup. Foton och filmer hittar ni bla här: http://rotonen.se/2012/05/orno-runt-2012/ http://seglingsbilder.se/ http://www.styvkuling.se/ http://www.s12.bhq.se/styled-15/index.html

Maj 252012

I helgen går Ornö Runt (ingår i Diva-Cup) av stapeln och vi hittar 4 st Diva-båtar i startlistan: Pontus Brenter, Diva 39 special, ”Silverfågel” Claes Bergöö, Diva 355, ”Bianca” Göran Dolfei, Diva 35, ”Spooky” Mattias Cederholm, Diva 35, ”Fiolina” Det går att följa båtar med AIS via Marine Traffics hemsida. Lycka till i Ornö Runt!

Maj 232012

En Fabola Diva deltog i Lidingö Runt i år, Owe Neidestam från Södertälje Båtklubb ombord på Diva 39:an, SWE41, ”Bigarreau”. De placerade sig på 58:e plats totalt bland 228 deltagande enskrovsbåtar. Mer information på Lidingö Runts hemsida.

Dec 012011

Motorbyte i Diva 39

Då Ulf Nyman, av en händelse, fick reda på mina planer vad gäller motorbyte, bad han mig skriva något om detta i Diva-Nytt. Jag har valt att göra beskrivningen så pass detaljerad att den, åtminstone i någon mån, kan ge viss vägledning för de som händelsevis går i motorbytestankar. Ni andra får väl bläddra förbi.   Orsaken till motorbytet var ett utslitet backslag (tror jag). Jag hade de sista två åren, i samband med att jag lade i framväxeln, successivt fått allt större problem med vibrationer i akterskeppet. Dessa vibrationer ökade med ökat varv och var mycket påtagliga. Vibrationerna försvann