I helgen gick årets Divamästerskap av stapeln, vi var på St Byholmen, NO om Grinda.
Växlande molnighet och sydostliga vindar runt 5 m/s gav bra förutsättningar.
Vi bestämde på skepparmötet att köra start & mål inne i viken, rundningsmärken blev grön pinne mellan Lillön och Högholmen, röd pinne söder om S Grinda, styrbordsrundning runt Sandö Sugga och tillbaka i samma spår. En bansträckning på knappt 9 distans.

Bansträckning

Första etappen i viken bjöd på rak motvind och Mats Johansson på Diva 39, ”Retstickan” kom bra till i starten, kryssade snabbt ur viken och skapade sig ett försprång direkt. Diva 451, ”Divine” samt Diva 35, ”Schack Matt” fajtades om andra plats som ”Schack Matt” knep ut ur viken och Diva 35, ”Legolas” som kom lite efter i starten. Positionerna höll i sig hela vägen in i mål och racet bjöd på mycket växlande förutsättningar. Vindarna dog helt (0,0 M/S!) i höjd med Snäckan på vägen tillbaka och himlen öppnade sig totalt, efter 10 min i stiltje så på några sekunder blåste det upp till 5-6 M/S och toppade lite senare på 8 M/S. ”Retstickan” hade en ointaglig ledning och vann välförtjänt med god marginal. ”Schack Matt” kom på andra plats, ”Divine” på tredje och ”Legolas” på fjärde plats.

Kvällen fortlöpte med tilltugg, kräftor, grillat och något läskande i strupen för att återfå värmen.
Christer: till nästa år får du i uppgift att ha ett snapsvisehäfte som det står ”Diva” på!

Tack till SS Vega för att vi återigen fick låna er klubbholme och en eloge till Mattias med familj på ”Legolas” som kom ända från Strängnäs för att delta!

Maj 282013

Vilken uppslutning, hela sex stycken Diva-båtar deltog i årets upplaga av Ornö Runt!
Vi gratulerar Christer Forsberg i Diva 451 ”Divine” som blev bästa Diva, Christer tar ledningen rejält i Diva-Cup.

Övriga deltagare:
Jan Hird, Diva 35 ”Fabulous”
Göran Dolfei, Diva 35 ”Spooky”
Bengt Benzein, Diva 399 ”Inferno”
Claes Bergöö, Diva 355 ”Bianca”
Erik Davidsson, Diva 35 ”Ingrid”

Fullständig resultatrapport och mycket bilder på Ornö Runts hemsida.

ornorunt13-8

Göran Dolfei med Diva 35, ”Spooky” skymtar till vänster.
Bild hämtad från Blur.se

Okt 182010

Fabola Diva 451 built 1997 in Sweden. This is the yacht of your dreams. The interior exudes opulence: gorgeous European craftsmanship, spacious salon and galley, dual state rooms and additional sleeping quarters for crew. Her lines are aesthetically beautiful. She sails and handles well.
She’s fast.
Ready for blue-water cruising or racing. This one is well worth the visit. Call Pikes Bay Yacht Sales for more information, photos and to schedule a showing: (715) 779-3900.

Länk till Youtube.