Maj 182014

Vi tyckte att förra årets trimafton med Gransegel var så bra att vi bestämde att köra aktiviteten i år igen.

Vi kastar loss från Bullandö med minst två st Diva 35/355/39 och kör en praktisk trimafton i form av en enklare kappsegling.

Obligatorisk anmälan till aktiviteten via e-post till info@divaforbundet.se.
Det är begränsat antal platser så principen ”först till kvarn” gäller.
En erfarenhet från förra året var att det blev väldigt trångt i sittbrunnen, därför har vi satt max antal till 5 deltagare + instruktör per båt.
Du erhåller din plats först när Divaförbundet har bekräftat din anmälan.

Här finns information från trimafton 2013.

Välkomna!

I helgen gick årets Divamästerskap av stapeln, vi var på St Byholmen, NO om Grinda.
Växlande molnighet och sydostliga vindar runt 5 m/s gav bra förutsättningar.
Vi bestämde på skepparmötet att köra start & mål inne i viken, rundningsmärken blev grön pinne mellan Lillön och Högholmen, röd pinne söder om S Grinda, styrbordsrundning runt Sandö Sugga och tillbaka i samma spår. En bansträckning på knappt 9 distans.

Bansträckning

Första etappen i viken bjöd på rak motvind och Mats Johansson på Diva 39, ”Retstickan” kom bra till i starten, kryssade snabbt ur viken och skapade sig ett försprång direkt. Diva 451, ”Divine” samt Diva 35, ”Schack Matt” fajtades om andra plats som ”Schack Matt” knep ut ur viken och Diva 35, ”Legolas” som kom lite efter i starten. Positionerna höll i sig hela vägen in i mål och racet bjöd på mycket växlande förutsättningar. Vindarna dog helt (0,0 M/S!) i höjd med Snäckan på vägen tillbaka och himlen öppnade sig totalt, efter 10 min i stiltje så på några sekunder blåste det upp till 5-6 M/S och toppade lite senare på 8 M/S. ”Retstickan” hade en ointaglig ledning och vann välförtjänt med god marginal. ”Schack Matt” kom på andra plats, ”Divine” på tredje och ”Legolas” på fjärde plats.

Kvällen fortlöpte med tilltugg, kräftor, grillat och något läskande i strupen för att återfå värmen.
Christer: till nästa år får du i uppgift att ha ett snapsvisehäfte som det står ”Diva” på!

Tack till SS Vega för att vi återigen fick låna er klubbholme och en eloge till Mattias med familj på ”Legolas” som kom ända från Strängnäs för att delta!

Som uppföljning till gårdagens teoripass på Gransegel samlades vi 12 medlemmar på Bullandö Marina under onsdagen. Gransegel ställde upp med två instruktörer, Noel & Arne. Dessutom hade vi Jesper Forsell från X-35 ”Team Matrisen” med oss. Efter lite strul med en trafikolycka på vägen som gjorde att ett par medlemmar kom ut senare än planerat kunde vi kasta loss och styrde direkt ut på Kanholmsfjärden. Vi delade upp oss på två båtar, Diva 35 ”Schack Matt” och Diva 355 ”Bianca” för att kunna köra mot varandra. Tanken var god men med 8 personer i sittbrunnen på Schack Matt blev det snabbt rörigt ombord.

Jun 112013

Teoretisk trimafton hos Gransegel

Stort tack till Noel & Mats på Gransegel i Nacka för en mycket informativ afton! Vi blev 11 st intresserade Diva-ägare med väldigt olika förkunskaper men trots det hade vi alla stort utbyte av kvällen. Vi gick igenom den teoretiska aspekten kring trim av segel och hur vi med hjälp av ”växlar” liknande de vi har på bilen, kan hitta en lämplig förinställning som funkar under rådande förhållanden. Det blir invecklat och lite väl öppet för tolkning att återge allt som sagts så vi låter bli helt enkelt. Vi kan varmt rekommendera en kontakt med Gransegel och diskutera segel utifrån

Maj 022013

Inbjudan till Divaträff: 2x trimafton, teori + praktik

Divaförbundet bjuder in alla medlemmar till Divaträff. Om Ni inte är medlem hittar ni information här om hur ni blir medlem. Det går även bra att betala medlemsavgiften på plats, för 2013 är den 100 kr. Tisdagen den 11:e juni, på kvällen (vi återkommer med tid och plats) En teoretisk trimafton tillsammans med Gransegel. Onsdagen den 12:e juni, kl 16.00 Vi kastar loss från Bullandö med minst två st Diva 35/355 och kör en praktisk trimafton i form av en enklare kappsegling. Ombord finns Noel Barkelius från Gransegel och Jesper Forsell från ”Team Matrisen” med meriter från X-35 VM. Ev.

Nov 272012

Diva-träff med Skyllermarks

Onsdag 21 november arrangerade Divaförbundet en mycket intressant höstträff där Skyllermarks berättade hur man får bättre elförsörjning i sin båt. Uppslutningen var god, totalt kom det 14 personer till träffen. Vi hade ju välkomnat även icke medlemmar att delta och 3 st slöt upp, så nu ser vi fram emot en antalsökning i medlemsregistret. Ordförande Torbjörn inleder och hälsar välkommen.   Föredragande var Lars Pettersson Arman från Skyllermarks. Här kommer ett litet referat från genomgången utifrån mina minnesanteckningar: Det viktigaste för att få bra elförsörjning i båten är: Kablar och kopplingar Batterierna Generatorn Det är även så att de är

Okt 212012