Nov 052014

Det finns sannolikt massor av trevliga digitala minnen sparade i era datorer och telefoner. Vi skulle gärna vilja ta del av era bästa minnen och sedan dela det på vår hemsida. Ni kanske även har ett underbart resereportage att dela med er av. maila: info@divaforbundet.se

IMG_5120

Segling från St Byholmen hem till Bullandö efter Divaträffen, framför skymtar Janne Karlsson i sin Diva 38

WSS Höstkroken 1 redigerad

WSS Inshore – Höstkroken. De två Diva 35:orna från Strängnäs går in för rundning utanför Västerås.

Maj 272014

Hela 5 Divabåtar var anmälda till årets upplaga av Ornö Runt.
Vi gratulerar Claes Bergöö med besättning ombord på Diva 355, ”Bianca” till bästa Divabåten, hela 5 poäng och ledning i Diva Cup.
2:a, Göran Dolfei, Diva 35 ”Spooky”
3:e, Christer Forsberg, Diva 451 ”Divine”
4:e, Mattias Cederholm, Diva 35 ”Fiolina”

Tyvärr kom Mattias Rönn med Diva 35 ”Legolas” inte till start.

Bilder från rundningen av bojen, nordost om Lilla Lökholmen.

Fullständig resultatlista finns på Ornö Runts hemsida, http://ornorunt.se/2014/right.html.

Sep 262013

Nyligen seglades WSS höstkroken i Västerås. Av totalt 83 anmälda båtar deltog två stycken Diva 35, Göran Dolfei från Enköping ombord på ”Spooky” samt Johannes Cederholm från Strängnäs ombord på ”Fiolina”. Passade på att plocka med kameran och plåta lite från land då jag inte hade möjlighet att vara med på sjön.

Resultat i Divamästerskapen

I helgen gick årets Divamästerskap av stapeln, vi var på St Byholmen, NO om Grinda. Växlande molnighet och sydostliga vindar runt 5 m/s gav bra förutsättningar. Vi bestämde på skepparmötet att köra start & mål inne i viken, rundningsmärken blev grön pinne mellan Lillön och Högholmen, röd pinne söder om S Grinda, styrbordsrundning runt Sandö Sugga och tillbaka i samma spår. En bansträckning på knappt 9 distans. Första etappen i viken bjöd på rak motvind och Mats Johansson på Diva 39, ”Retstickan” kom bra till i starten, kryssade snabbt ur viken och skapade sig ett försprång direkt. Diva 451, ”Divine”

Som uppföljning till gårdagens teoripass på Gransegel samlades vi 12 medlemmar på Bullandö Marina under onsdagen. Gransegel ställde upp med två instruktörer, Noel & Arne. Dessutom hade vi Jesper Forsell från X-35 ”Team Matrisen” med oss. Efter lite strul med en trafikolycka på vägen som gjorde att ett par medlemmar kom ut senare än planerat kunde vi kasta loss och styrde direkt ut på Kanholmsfjärden. Vi delade upp oss på två båtar, Diva 35 ”Schack Matt” och Diva 355 ”Bianca” för att kunna köra mot varandra. Tanken var god men med 8 personer i sittbrunnen på Schack Matt blev det snabbt rörigt ombord.

Sep 112012

Nordic Yacht Open 2012

Ett rakt igenom välordnat och trevligt arrangemang genomfördes i helgen med bas på Bullandö Marina, arrangerat av No-Crews eldsjälar med Jimmy Hellberg och Mats Runström i spetsen. 64 båtar kom till start i Nordic Yacht Open och av de 56 startande i enskrovsklassen placerade vi oss med vår Diva 35.2 (SRS 1.256 med rullmast) på 33 plats, vilket var ett klart fall framåt från Roslagen Sea Race i våras. Till nästa år vill vi gärna se fler Divor på startlinjen, då vi i år var den enda Divan som var med. Bernts båtar lämpar sig ju utmärkt för Two-handed-segling! Kul

Aug 292012