Feb 062016

Nu finns SRS tabellen för 2016 publicerad på Svenska Seglarförbundets hemsida. För Divabåtar utan individuella mätbrev gäller följande:

Diva 35 1,247 med undanvindssegel och 1,209 utan undanvindssegel.
Diva 355 1,25 med undanvindssegel och 1,213 utan undanvindssegel.
Diva 39 1,262 med undanvindssegel och 1,223 utan undanvindssegel.

För övriga båttyper se Svenska Seglarförbundets hemsida

Ett antal Divaägare har tagit ut personligt mätbrev, avser man förnya det inför kappseglingssäsongen 2016 kan det vara bra att utnyttja vinterrabatten som gäller fram till första mars.

Maj 262015

Måndagen den 25 maj var det start på Sveriges tuffaste havskappsegling, nämligen Seapilot2star. Med endast 2 man ombord går seglingen från Oxelösund ned via Gustav Dahlen till Visby där första pitstoppet är.  Nästa etapp är Västerviks angöring, Blå Jungfrun till nästa pitstopp som är Oskarshamn där en andra chans för vila/reparationer för besättningen på de 89 båtarna finns. Sedan går färden via Blå Jungfrun och Gustav Dahlen till Oxelösund. Med på denna tuffa seglats finns två Divor som vi är extra stolta över. På Prima Diva som är en Diva 34 finns Ulf Liliefeldt och Mats Tellefors, och ombord på Diva 39an Silfverfågel finns Pontus Brenter och Krippe Herzberg,

Seglingen går att finna på Seapilot2stars hemsida.

Uppdatering: 2015-05-26
Den första skumpiga färden till Visby var rätt tuff men Silfverfågel kom på en hedrande andraplats vilket är en enormt bra prestation. Prima Diva kom in på plats 75 vilket också var en bra prestation, Divaförbundet fortsätter hålla tummarna för er.

Uppdatering 2015-05-27
Etapp två som gick från Visby via Västerviks angöring och Gustav Dahlen till Oskarshamn, på hedrande plats sju kom Silfverfågel och dess besättning in följt av Prima Diva som kom in på plats 73. Bra seglat och vi fortsätter följa er.

Uppdatering
Etapp tre dvs från Oskarshamn till Oxelösund. Att genomföra en seglats som Seapilot2star är en rejäl prestation vi grattulerar Prima Diva som lyfter sig och kommer in på plats 68. Silfverfågen fortsätter imponera och kniper åt sig en andra placering vilket innebär att dom slutar som vinnare av hela Seapilot2start. Divaförbundet lyfter på hatten och gratulerar till en storslagen prestation. Det har varit spännande att få följa de två Divorna.

Resultat i Divamästerskapen

I helgen gick årets Divamästerskap av stapeln, vi var på St Byholmen, NO om Grinda. Växlande molnighet och sydostliga vindar runt 5 m/s gav bra förutsättningar. Vi bestämde på skepparmötet att köra start & mål inne i viken, rundningsmärken blev grön pinne mellan Lillön och Högholmen, röd pinne söder om S Grinda, styrbordsrundning runt Sandö Sugga och tillbaka i samma spår. En bansträckning på knappt 9 distans. Första etappen i viken bjöd på rak motvind och Mats Johansson på Diva 39, ”Retstickan” kom bra till i starten, kryssade snabbt ur viken och skapade sig ett försprång direkt. Diva 451, ”Divine”