Maj 182014

Vi tyckte att förra årets trimafton med Gransegel var så bra att vi bestämde att köra aktiviteten i år igen.

Vi kastar loss från Bullandö med minst två st Diva 35/355/39 och kör en praktisk trimafton i form av en enklare kappsegling.

Obligatorisk anmälan till aktiviteten via e-post till info@divaforbundet.se.
Det är begränsat antal platser så principen ”först till kvarn” gäller.
En erfarenhet från förra året var att det blev väldigt trångt i sittbrunnen, därför har vi satt max antal till 5 deltagare + instruktör per båt.
Du erhåller din plats först när Divaförbundet har bekräftat din anmälan.

Här finns information från trimafton 2013.

Välkomna!

Som uppföljning till gårdagens teoripass på Gransegel samlades vi 12 medlemmar på Bullandö Marina under onsdagen.
Gransegel ställde upp med två instruktörer, Noel & Arne. Dessutom hade vi Jesper Forsell från X-35 ”Team Matrisen” med oss.
Efter lite strul med en trafikolycka på vägen som gjorde att ett par medlemmar kom ut senare än planerat kunde vi kasta loss och styrde direkt ut på Kanholmsfjärden.

Vi delade upp oss på två båtar, Diva 35 ”Schack Matt” och Diva 355 ”Bianca” för att kunna köra mot varandra. Tanken var god men med 8 personer i sittbrunnen på Schack Matt blev det snabbt rörigt ombord. Vi valde att fokusera på vår båt och hur vi kunde trimma den för bästa resultat. T.ex. vi har 1:8 utväxling på storskotet men det räcker inte för att orka med handkraft att dra in, utan vi lade upp det på vinschen och drog åt så mycket det gick. Arne gick igenom hur ska man tolka tellis i olika vinklar och Jesper fixade ett provisoriskt cunningham på storen. Vi kryssade under ett par timmar och testade olika inställningar för att få bästa resultat och sträckte sedan in mot Djuröbron igen. Då möter vi Janne Hird med besättning på Diva 35 ”Fabulous” som skulle ut och köra.

Sedan var det samling på bryggan vid Bullandö för ett par avslutande ord innan vi skiljdes åt. Alla med nya idéer, erfarenheter och sug efter att ut igen och träna mera.
Stort tack till Noel & Arne på Gransegel samt Jesper från Team Matrisen för alla goda råd!

Jun 112013

Stort tack till Noel & Mats på Gransegel i Nacka för en mycket informativ afton!
Vi blev 11 st intresserade Diva-ägare med väldigt olika förkunskaper men trots det hade vi alla stort utbyte av kvällen.

Vi gick igenom den teoretiska aspekten kring trim av segel och hur vi med hjälp av ”växlar” liknande de vi har på bilen, kan hitta en lämplig förinställning som funkar under rådande förhållanden.
Det blir invecklat och lite väl öppet för tolkning att återge allt som sagts så vi låter bli helt enkelt. Vi kan varmt rekommendera en kontakt med Gransegel och diskutera segel utifrån just ert behov!

2013-06-11 18.43.33 2013-06-11 18.43.44

På Gransegels hemsida finns mer information bla Granboken samt en kort filmklassiker ”Vind i seglen” från 70-talet som fungerar än idag för grundläggande information.

Vi ser fram emot morgondagens praktiska segling!