Feb 112017

Svenska kappseglingsförbundet har nu öppnat möjligheten att förnya ert befintliga mätbrev eller ansöka om nytt för 2017. Det som kan vara bra att känna till är att det är billigare att förnya mätbrevet i god tid innan säsongen. Detta kan ses som det första stegen på vårrustningen.

Feb 062016

Nu finns SRS tabellen för 2016 publicerad på Svenska Seglarförbundets hemsida. För Divabåtar utan individuella mätbrev gäller följande:

Diva 35 1,247 med undanvindssegel och 1,209 utan undanvindssegel.
Diva 355 1,25 med undanvindssegel och 1,213 utan undanvindssegel.
Diva 39 1,262 med undanvindssegel och 1,223 utan undanvindssegel.

För övriga båttyper se Svenska Seglarförbundets hemsida

Ett antal Divaägare har tagit ut personligt mätbrev, avser man förnya det inför kappseglingssäsongen 2016 kan det vara bra att utnyttja vinterrabatten som gäller fram till första mars.

Maj 292015

Två Divor fanns presenterade under Sveriges tuffaste havskappsegling. På Diva 34an Prima Diva fanns Ulf Liliefeldt och Mats Tellefors som knep åt sig plats 74 vilket är bra seglat.

Bra seglat är det definitivt när man som Pontus Brenter och Krippe Herzberg ombord på Diva 39an Silfverfågel slutar som totalvinnare av Seapilot2star. Med delresultaten plats: 2, 7 och slutligen 2 visar dom på skicklighet och en prestation som är enorm och värd att uppmärksammas.

Silferfågel
Silfverfågel med sina nya segel. Foto: Eric Barkefors

Maj 262015

Måndagen den 25 maj var det start på Sveriges tuffaste havskappsegling, nämligen Seapilot2star. Med endast 2 man ombord går seglingen från Oxelösund ned via Gustav Dahlen till Visby där första pitstoppet är.  Nästa etapp är Västerviks angöring, Blå Jungfrun till nästa pitstopp som är Oskarshamn där en andra chans för vila/reparationer för besättningen på de 89 båtarna finns. Sedan går färden via Blå Jungfrun och Gustav Dahlen till Oxelösund. Med på denna tuffa seglats finns två Divor som vi är extra stolta över. På Prima Diva som är en Diva 34 finns Ulf Liliefeldt och Mats Tellefors, och ombord på Diva 39an

Maj 272014

Ornö Runt, resultat och bilder

Hela 5 Divabåtar var anmälda till årets upplaga av Ornö Runt. Vi gratulerar Claes Bergöö med besättning ombord på Diva 355, ”Bianca” till bästa Divabåten, hela 5 poäng och ledning i Diva Cup. 2:a, Göran Dolfei, Diva 35 ”Spooky” 3:e, Christer Forsberg, Diva 451 ”Divine” 4:e, Mattias Cederholm, Diva 35 ”Fiolina” Tyvärr kom Mattias Rönn med Diva 35 ”Legolas” inte till start.   Bilder från rundningen av bojen, nordost om Lilla Lökholmen.   Fullständig resultatlista finns på Ornö Runts hemsida, http://ornorunt.se/2014/right.html.

Sep 262013

WSS Höstkroken

Nyligen seglades WSS höstkroken i Västerås. Av totalt 83 anmälda båtar deltog två stycken Diva 35, Göran Dolfei från Enköping ombord på ”Spooky” samt Johannes Cederholm från Strängnäs ombord på ”Fiolina”. Passade på att plocka med kameran och plåta lite från land då jag inte hade möjlighet att vara med på sjön. [Visa bildspel]

Resultat i Divamästerskapen

I helgen gick årets Divamästerskap av stapeln, vi var på St Byholmen, NO om Grinda. Växlande molnighet och sydostliga vindar runt 5 m/s gav bra förutsättningar. Vi bestämde på skepparmötet att köra start & mål inne i viken, rundningsmärken blev grön pinne mellan Lillön och Högholmen, röd pinne söder om S Grinda, styrbordsrundning runt Sandö Sugga och tillbaka i samma spår. En bansträckning på knappt 9 distans. Första etappen i viken bjöd på rak motvind och Mats Johansson på Diva 39, ”Retstickan” kom bra till i starten, kryssade snabbt ur viken och skapade sig ett försprång direkt. Diva 451, ”Divine”

Jun 052013

Resultat Watski 2Star Baltic 2013

Pontus Brenter och Anders Karén deltog ombord på Silfverfågel, den första Divan som byggdes! De var den enda Divan i Watski 2Star Baltic och slutade på 6:e plats inom startgruppen och 34:e plats i totalen. Diva-Cup uppdaterad med resultat från deltävling 3. Mer info om Watski 2Star Baltic. Äldre bild på Diva 39, ”Silfverfågel”. Bild hämtad från Blur.se.

Maj 282013

Resultat Ornö Runt!

Vilken uppslutning, hela sex stycken Diva-båtar deltog i årets upplaga av Ornö Runt! Vi gratulerar Christer Forsberg i Diva 451 ”Divine” som blev bästa Diva, Christer tar ledningen rejält i Diva-Cup. Övriga deltagare: Jan Hird, Diva 35 ”Fabulous” Göran Dolfei, Diva 35 ”Spooky” Bengt Benzein, Diva 399 ”Inferno” Claes Bergöö, Diva 355 ”Bianca” Erik Davidsson, Diva 35 ”Ingrid” Fullständig resultatrapport och mycket bilder på Ornö Runts hemsida. Göran Dolfei med Diva 35, ”Spooky” skymtar till vänster. Bild hämtad från Blur.se