Maj 022013

Det går även bra att betala medlemsavgiften på plats, för 2013 är den 100 kr.

Tisdagen den 11:e juni, på kvällen (vi återkommer med tid och plats)
En teoretisk trimafton tillsammans med Gransegel.

Vi kastar loss från Bullandö med minst två st Diva 35/355 och kör en praktisk trimafton i form av en enklare kappsegling.
Ombord finns Noel Barkelius från Gransegel och Jesper Forsell från ”Team Matrisen” med meriter från X-35 VM.
Ev. kommer även ytterligare en segelmakare att finnas på plats.

Obligatorisk anmälan till båda kvällarna via e-post till info@divaforbundet.se.
Det är begränsat antal platser till båda kvällarna så ”först till kvarn” gäller.

Vi ses!

Dec 012011

Det finns en del artiklar i gamla nummer av Diva-Nytt som kan vara intressanta för nytillkomna medlemmar och som påminnelse till tidigare medlemmar. Några av dessa kommer i något omarbretat skick att återger under rubriken ”Repris”. Denna artikel skrevs efter en vårträff hos Benn’s nya riggverkstad i Saltsjö-Boo 1998.

Benn’s är huvudleverantör av original och ersättningsmaster till Diva-båtar. Isomat heter numera Sparcraft. Övriga märken som man representerar är Seldén och egna Benn’s. Man hanterar 90 – 140 master om året. Isomat/Sparcraft tillverkas i Frankrike vilket medför att det är svårt att få tag i gamla reservdelar .

Hittar man allvarliga fel på våren finns inte tid för åtgärd innan säsongen börjar.

Kolla masten på hösten!

Vanliga fel som bör kollas är:

Trissor – Lyft på locket i toppen och se om trissorna är slitna eller glappar i sidled. Ett vanligt problem är att fallvajern kommer i knip.

Förstag – I underkanten på fästet till förstaget på masten kan det finnas sprickor. Det finns en ersättningsbox som man bör byta till om sprickor finns. Originalet är gjord för en trissa, fast två smala trissor används ibland.

Vant och Backstag – Det kan förekomma deformationer kring infästningarna till dessa. Känn med handen om masten buktar ut kring fästena. Om så är fallet bör man byta till nya fästen från Hasselfors. Ett tips för att ”lugna ner” backstagen är att fästa en bit chock-cord från backstagets ändstycken till popnitfäste fram på masten.

Vantspridarfäste – Svetsfogen runt dessa på masten kan släppa eller det kan bli intryckningar i fästenas akterkant. Vid sådana fel är masten förstörd. Använd checkstag för att undvika sådana utmattningsskador (p.g.a. pumpning i hög sjö).

Fallgenomföring – Vid däcket kommer fallen ut i en trissbox. Svetsen kring denna box kan släppa eller masten kan bli lite vriden. Detta är en svag punkt som har beskrivits i tidigare Diva-Nytt. Om man här upptäcker sprickor i masten kan man borra stopphål på 3 mm i sprickans båda ändar. Kolla även de svetsade fästena för kicken.

Mastfoten – Det kan förekomma korrosion i mastens underkant. Det kan bero på läckage inuti masten. Normalt skall det finnas en tätning inuti masten strax under fallboxen. Det kan bättras genom att polyuretanlim sprutas in i fallboxen en fuktig dag (med masten stående). Ett annat sätt är att ha en dränering från mastfoten.

Rullfock – Hos rullfocksystem kan fallet ha virats runt förstaget i toppen. Det medför att förstagsvajern vrids i toppen, vilket inte är bra. Ta bort profilen i toppen och kolla förstagsvajern under denna,

FRÅGOR OCH SVAR

Bör man smörja masten med något?

Smörj gärna med färdig mastolja eller paraffinolja. Torka bort överflöd.

Hur är det med fiolstagning av Isomattoppen?

Ett fiolpaket kostar cirka 3.500 kr. Det klarar man att montera själv.

Vad kostar en ny mast?

En sådan kostar cirka 40 – 50.000 kr beroende på hur mycket man kan återanvända. Det lönar sig att kontrollera försäkringsbolagens regler för ersättning. Vad gäller t.ex. för kappsegling.

Hur värderas en mast som havererat?

En tumregel är att från år 2 räknar försäkrings­bolagen med en värde­minskning på cirka 4% per år. Det motsvarar en livslängd på cirka 22 år. Max värdeminskning är 80% och vanligast ett åldersavdrag på 50%,

Hur bör vanten löpa?

Toppvantet skall löpa i förliga hålet på spridarnocken. Mellanvant och undervant skall utgå från aktre hålet i vantspridarfästena. Mellanvantet löper i (kvarvarande) aktre hål i nedre vantspridarnocken.

Hur skall man ansätta riggen?

1) Spänn toppvanten till max.

2) Spänn undervanten hårdare än toppvant.

3) Justera med mellanvant.

Krumma med akterstaget under spänning så går det lättare. Lite sagg på lävanten finns alltid. Därför viktigt med checkstag.

Såsom jag tolkade mina anteckningar.

/Ulf Nyman