Diva 39/399

 


Följande varianter finns:

  • Diva-39 (bild, multibild och skiss)
  • Diva-39(9) (39:a med i efterhand påbyggd akter)
  • Diva-399 (lång akter, ändrad inredning)
  • Diva-399+ (högre fribord, ändrad rigg och inredning)

 

Diva-39 presenterades hösten 1982 av Fabola Boats (numera Fabav).

År 1989 uppfräschades den något och bytte då namn till Diva-399 (se vidare nedan).

År 1995 kom ytterligare en ny variant kallad Diva 399+ (plus).

Hittills antas cirka 300 exemplar ha tillverkats.

Målet med Diva-39 var att erbjuda en snabb och en för sin storlek lätthanterlig familjebåt.

Priset skulle vara lågt men hon skulle ändå ha god komfort.

För att uppnå detta blev det en smal och lätt båt.

För att hålla nere vikt och pris gjordes inredningen enkel i för och akter.

Diva-39 är ritad utan hänsyn till några mätregler.

Skrovet är lågt med flata raka linjer

och med karaktäristiska ”fönster” (ej öppningsbara ventiler) placeraced på skrovsidorna.

Sittbrunnen är rejäl och har sittvänliga skarndäck.

Alla fall m.m. är nedraga till sittbrunnen där ändarna samlas i en praktisk lucka.

Diva-39 är en mycket bra seglare (lys 1,25).

Den är dessutom lätthanterlig vilket gör det möjligt för en familj att segla henne relativt enkelt.

Den självslående focken och de något bakåtsvepta spridarna bidrar till detta.

Diva-39 såldes i början i alla stadier från 1/2- fabrikat till helt färdigbyggd, varför kvaliteten på

byggena varierar med byggarens händighet.

Både rattstyrning och rorkult förekommer.

Tekniska data

Diva 39 / 399
 Längd överallt:  11,80 / 12,10 m  Masthöjd:  17,25 m
 Längd vattenlinje:  9,40 m  Storsegel:  36,8 kvm
 Bredd:  3,00 m  Genua I:  38,0 kvm
 Djupgående:  1,75 m  Genua II:  34,0 kvm
 Deplacement:  4,5 ton  Självslående fock:  22,5 kvm
 Fenköl (bly):  2,1 ton  Spinnaker:  95,0 kvm
 Motor:  Yanmar 2GM 18 hk  Lystal:  1,25
 Antal kojer:  6-7  Bränsletank:  40 l
 Ruffhöjd:  1,80 m  Vattentank:  80 l
 Rigg: 7/8-del. Genomgående mast. Dubbla något svepta spridare. Backstag.
 Konstruktion: Skrov och däck i sandwichlaminat med divinycell som distansmaterial.Massivt laminat vid kölinfästningen. Bottenstockar.Innanpåliggande roder. Negativ akter.
 Konstruktör: Bernt Lindquist (Inredning) och Peter Ståhle (Skrov)

 

Beskrivningar av olika modeller

Diva-39 Mark I (1982-1986)

Direkt till babord om nedgångstrappan finns ett relativt stort L-format framåtvänt pentry med

spis med ugn och dubbla diskhoar.

Akter om pentryt finns ingång till akterruffen (avskild med dörr) som består av en dubbelkoj,

en garderob och en sittplats.

Inifrån akterruffen finns ingång till ett stort utrymme på babords sida (akter om toaletten).

Detta används som styvutrymme för segel m.m. och/eller en sjökoj.

I den finns en garderob för sjökläder.

Utrymmet är även tillgängligt från sittbrunnen via en lucka,

samt från toan via en dörr.

Direkt till styrbord om nedgångstrappan finns en navigationsplats vänd mot skrovsidan med ståplats.

Akter om navigationsplatsen finns toautrymme i separat kabin.

I aktre delen av toaletten finns ingång till stuvutrymmet/sjökojen.

För om pentry och navigationsbord finns salongen som består av en U-formad soffa till babord

och en längsgående soffa till styrbord.

Inredningen är i mahogny och det sitter mahognyribb på skrovsidor i salong.

Eftersom Diva-39 är relativt smal (3 m) är salongssofforna utdragna ända ut till skrovsidorna

för att skapa plats och det saknas bokhyllor och skåp i salongen.

För om salongen finns förpik med garderob och en sittplats.

Diva 39 Mark II (1986 – 1989)

År 1986 presenterades Diva 39 Mark II.

Förändringen bestod i ändrad inredning.

Här har toaletten flyttats mer akterut och navigationsplatsen är vänd 45 grader framåt och har sittplats.

Som alternativ till detta utrymme gick det att få akterruffen med centrerad och större.

Då fick det även plats en rejälare fåtölj i akterruffen.

Diva 399 (1989 – 1995)

År 1989 presenterades Diva-399 som efterföljare till Diva 39.

Skillnaden bestod bland annat i att Diva-399 har integrerad badbrygga i aktern,

ankarbox i fören, samt skrov i kevlar och mer racingbetonad rigg.

Vad gäller inredning så gjordes inga större ändringar.

Diva 399 Plus (1995 – 1999)

Inredningen är annorlunda med runda soffor i salongen (mer lik Diva-35).

Det är mer snickerier av ”Orusttyp”.

En större 6-cylindrig motor.

Däcket är höjt 10 cm.

Riggen är lägre och bommen är längre.

 

 

 

Diva 39 Mark I