Läckande vant- och förstagsfästen

Denna artikel behandlar problem för Diva 39.

Vi har i flera år kämpat med läckage vid vant- och förstagsinfästningarna. Originaltätningen är helt enkelt felkonstruerad och omöjlig att få tät. Resultatet är att det förr eller senare läcker vatten först in i sandwichen i däcket där balsaträet blir vått och ruttnar och sedan vidare in under däck där dynor och annat blir vått och möglar.

Vi tror nu att vi funnit en enkel lösning som fungerar och inte kostar särskilt mycket. Vi har betalat kr 200 per tätningsplatta. Till detta kommer skruv, mutter och brickor samt en förpackning Sikaflex.

Hur länge tätningarna håller vet vi inte än. De är ganska nyligen monterade. Men hittills har det varit fullständigt tätt.

Idéen är enkel:

Den befintliga plåten, som sitter skruvad i däcket runt infästningarna, tas bort och all gammal tätningsmassa rensas bort. I stället monteras en platta med en 20 mm hög krage. Tätning mellan plattan och däcket / vantinfästningen görs med rikligt med Sikaflex eller motsvarade.

Plattan skruvas i däcket med genomgående skruv, som kan dras åt ordentligt under däck.

Viktigt är att tätningsmassan fyller spalten mellan kragen och fästet ordentligt.

Såhär ser en monterad tätning ut:  39-v1  Här följer de ritningar som vi använt för tillverkningen:

Tätningskrage för vantinfästningar

39-v2