Måla om båten del2

 

Fortsättning på hösten.

Lördag 1/11. Börjar med att demontera alla beslag på skrovet samt tar bort dörren på akterspegeln. Sätter även upp några lampor i huset så vi kan jobba även när det skymmer.

Lördag 8/11. Nästa steg är att demontera peket och börja värma bort dekorlinjen på skrovet, även namnet på akterspegeln ska bort. Ett ganska tidskrävande jobb då dekoren hela tiden går av. Får loss ca 1cm i taget.

 DSC_0075  DSC_0084
Dekorlinje avlägsnas Peket borta

Lördag 15/11. Då jag ändå har dessa goda arbetsförhållanden och min bror har gott om tid bestämmer vi oss för att även göra något åt botten på båten. Så broder börjar först att skrapa botten sedan slipa. Själv fortsätter jag jobbet med dekorlinje och namn.

Lördag 22/11. Bottenslipningen fortsätter. Jag går loss med avfettning där dekoren har suttit.Måste gnuggas en hel del för att försvinna. Projektet växer ytterligare då teaklisten längs relingen är ganska ful så jag skruvar bort alla beslag som sitter på den också. Så jag kan slipa. Nu tar vi ledigt för Jul och Nyår.

Våren 2015.

Lördag 31/1 återupptar vi jobbet. Varje lördag fram till 28/2 tillbringar vi med att slipa på botten samt teaklisten, både på utsida och insida. Jag har tidigare oljat denna med Benarolja som har svartnat, så nu är den trä-ren igen.

 DSC_0090  DSC_0093
Dekorlinje borta och avfettad Dörr utan namn

<<DSC_0133

Botten renslipad.

Lördag 7/3. Tvättar skrovet med schampo. Får åka och hämta vatten på toaletten vid Brohäll Marin. Avfettar hela skrovet. Testar att slipa på dörren och det går bra.

Lördag 14/3 Point of no return, går loss med P180 över hela skrovet. Ett relativt enkelt jobb. Söndagen går åt till att skölja av slipdammet, torka, avfetta och spackla en del småskador från ex.vis ankaret. Har även tagit mått på den vita vattenlinjen som syns i bilden ovan. Den kommer ju att försvinna under grundfärgen som är svart. Den är inte lika över hela längden utan blir bredare ju längre akterut man kommer.

Lördag 21/3. Slipar för hand på de ställen där jag spacklat och avfettar en gång till.

Nu är det klart för att grundmåla men just nu är temperaturen för låg och luftfuktigheten för hög. Minimum kraven för grundfärgen är +5grader och under 70% luftfuktighet. Så nu är det bara att vänta på rätt väder. Förhoppningsvis är det rätt förutsättningar till Påsk.

DSC_0144Renslipat skrov med spacklad reparation.

DSC_0145En bild till på slipat skrov.

Några ord om De-Ijssel-Coatings Nordens representant Karl-Oscar Hedberg. Maken till service har jag då inte råkat på inom båtbranschen. Skickar jag en mailfråga har jag vanligen ett utförligt svar inom 30minuter. Han har även ringt upp mig och beskrivit processen vid lackningen ett flertal gånger. Så jag känner mig nu ganska trygg med att jag kommer få ett bra resultat. Det senaste jag lärt mig är att jag inte kan göra upp mina planer för att bli klar vid ett visst datum. Det är ytan på skrovet och förhållandena för stunden som avgör när jag kan göra vad. Det får helt enkelt ta den tid det tar. Kommer jag i sjön någon vecka innan Midsommar så är jag nöjd med det.

Grundmålningen.

Värmen uteblev denna vår så påskhelgen gick utan att vi kunde ta ett enda steg framåt i projektet. Istället fick vi använda helgen till att fixa till under vattenlinjen och städa av lite slipdamm. Lördag, Söndag 04-11/12 så kunde vi i alla fall lägga på grundfärgen. Extremt jobbig färg som måste köras länge med färgvisp och borrmaskin innan den får en konsistens som går att måla med. Nedan lägger vi på lager 2 av grundfärgen.

DSC_0148Nästkommande helg tillbringades med att slipa grundfärgen helt slät. Först med P180 och därefter P240. Trodde att grundfärgen skulle vara svårslipad men den var relativt lättslipad.

Ca 3 timmar med P180 och 5 timmar med P240.

DSC_0149Färdigslipat DSC_0150Liten skada spacklad

Söndag 04-26

Äntligen dags att lacka första lagret. Nervöst! Beräknad åtgång av färg är knappt 3kg så vi blandar till 2kg först så ser vi sedan hur långt det verkar räcka. Det räcker hela varvet runt och blir över med ca 2-3dl.

 20150508_155714-2 Första strykningen blev inte alls bra. Väldigt tunn färg som lätt ger gardiner om man trycker rollern för hårt mot någonting. Felet vi gjorde var att vi rollade horisontellt, vilket hade gått bra med grundfärgen och kändes mest naturligt. Som ni har sett på bilderna så har Diva38 en teaklist vid relingen. Det var mot den vi fick mest rinningar. Ett annat problem med vår teknik var att när vi hade målat någon meter i bredd uppifrån och ner och skulle börja om med nästa bit så hade färgen hunnit torka så pass att det efteråt syntes skarvar runt båten.Efter konsultation med Karl-Oskar fick jag lära mig att målningen ska ske vertikalt, hela vägen uppifrån och ner till vattenlinjen. Sen flyttat man en rollerbredd åt sidan och fortsätter. På det viset målar man alltid vått i vått.På bilden bredvid ser ni resultatet efter den första strykningen taget med mobilkamera. Inte allt för illa, men det finns fula ställen.

Kylan är vår största fiende så en 20Kw dieselvärmare inhandlas på Jula. Får upp tempen till behagliga 17 på ett par timmar.

Nästa helg tar jag semester på fredagen. Börjar med att sickla av rinningar och gardiner med en Japanspackel. Därefter slipar vi dessa ställen med P240 och sedan hela skrovet med P400. Avslutar att gå över med en Scotchbrite som motsvara P600, Avfettar och klibbtorkar. Lackar därefter lager 2. I och med att åtgången är under 2kg/strykning och jag fått 8kg så har vi bestämt att lägga 4 lager istället för planerade 3.

Söndag 05-10 har det gått tillräckligt lång tid för att kunna måla utan slipning. Avfettning och klibbtorkning kommer man inte undan. Sen stryks lager 3. Resultatet blir bara bättre och bättre. Tisdag eftermiddag tar jag ledigt och åker ut och lägger sista handen vid lackningen.

 20150512_174200-2  20150510_132121-2  20150512_190234-2
Färdiglackat Spegelbild Maskering borta

Fredag 05-15. Nu kommer den svåra biten. Vattenlinjen ska återskapas. Som tur är mätte jag ut varje meter längs båten höjd och bredd på vattenlinjen så vi har dessa siffror att gå efter. Vattenlinjen blir ju bredare och bredare ju längre akterut man kommer. Har även beslutat att lacka snobbranden mellan skrovfönstren, (var tidigare en stripe). Där använde vi en 5cm bred vinyltejp som vi riktade in. Var inte helt lätt att få den rak hela vägen men tejpen var lätt att lossa och göra om. Sen tejpade vi med precisionstejpen utanför vinyltejpen som sedan togs bort. När vi var klara kläddes hela skrovet med skyddsplast utifall något skulle stänka eller rinna. Hål klipptes ut ur plasten där vi skulle måla och tejpades fast. Därefter gick vi över lacken med scotchbrite där det vita skulle appliceras. Avfetta och klibbtorka så klart.

Hade 1kg vit färg som skulle räcka till 2 strykningar. Blandade till hälften med hjälp av en räknevåg jag lånat på jobbet. Enorm skillnad på den vita färgen mot den blå. Mycket mer pigment i den vita så första strykningen täcker helt, syns ingenting av det blå igenom.

Men det var svårt att få färgen att räcka hela vägen. Andra strykningen på Lördagen fick jag doppa rollern i burken där vi blandat till den på slutet för att det skulle räcka hela vägen.

 

 20150517_130924 Söndag 05-17. Dags att se resultatet av ett halvårs slit. Tar bort all maskering och synar det hela. KATASTROF! Den vita färgen har runnitmellan tejp och maskerings-plasten på 2 ställen.Antagligen har jag inte lyckats pressa in tejpen tillräckligt noga mot fönster-karmen. SUCK! Ledsen åker jag hem.

På måndagen tar jag kontakt med Karl-Oskar som genast kan lugna mig. Slipa bort det vita med fint papper och måla över med ny blå färg. Den lilla kanten som blir vid överlackning på ett litet ställe går att polera bort när färgen är helt genomhärdad, vilket kan ta ett par veckor.

Skönt att höra, jag trodde jag skulle behöva måla hela båten en gång till. Nåväl, ingen färg kvar så jag beställer 1kg till, som anländer på Onsdagen. Åker ut på Torsdag kväll och fixar till missödet. Nedan följer en liten bildkavalkad över resultatet. Jag är helnöjd.

20150517_115759 Aktern.

20150517_115902Babordssidan

Efter avtäckning och några före – efter bilder.DSC_0157

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DSC_0161

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Före

Match1

 

 

Match2

 

 

 

 

 

 

 

Efter

Avslutar med ett litet självporträtt på en nöjd målare.

20150517_131115

Sammanfattning och kostnader.

De-Ijssel levererar en komplett sats för att göra jobbet. Det ingår: Schampo, Avfettning, Grundfärg, Spackel, Lack, Penslar, Roller, Målarhink, Slippapper, Scotchbrite ultra fine,Klibbdukar och skyddskläder. Detta till en ganska human kostnad på ca 13kkr. Om någon är intresserad så kan ni ta kontakt med mig för en mer exakt kalkyl.

Tidsåtgången för hela projektet har varit ganska stor, men separerar jag ut tiden som gått åt till skrovlackningen så är det ca 82 timmar effektiv arbetstid. Största problemet har varit kylan som gjort att vi fått ha långa väntetider mellan aktiviteterna. Har man tillgång till uppvärmd och ventilerad lokal skulle man kunna klara hela jobbet på ca 3 veckor.

Tack för ordet.

Janne Karlsson, Diva38 Cascade.