Måla om Diva 38

 

Här har jag tänkt att dela med mig av mina erfarenheter jag får när jag nu har bestämt mig för att måla om båten. Anledningen kan ses på nedanstående bilder.

DSC_0033

DSC_0036

Som ni ser så har gelcoten kritat en hel del. Styrbordsidan är faktiskt värst, helt omöjlig att polera upp, allt fastnar och torkar in och ytan fortsätter vara matt. Babordsidans ringar är något som funnits från första början men som skulle gå bort med polering enligt varvet men som inte gjort det. Nåväl, nu har jag bestämt mig för att göra något åt det. Färgen jag tänkt använda heter De IJssel Coating och är en epoxifärg som rollas på! Man får med mycket detaljerade anvisningar hur jobbet ska göras och allt material som behövs.

Del1, skapa förutsättningar att kunna göra jobbet, bygga båthus.

Lördag 11/10. Byggstart. Under veckan som varit har jag kört ut mängder av 45×70 reglar och massor av råspont till naror. Vi är 3st som jobbar denna dag, då vi i huvudsak sätter ihop alla takstolar (14st) med Lövhults beslag. Vi hinner även resa 3 av dem och rikta in dem.

DSC_0040

Söndag 12/10.Idag är vi 4 som jobbar. Hela huset upp och stabiliserat. Behövs dock mer virke som får införskaffas i veckan så att vi kan jobba vidare nästa helg. Resultatet av dagens jobb ses nedan.

DSC_0044

I öppningen till höger ska en dörr byggas.

Lördag 18/10. Idag är vi återigen 3 som jobbar. Vi måste bli helt klara med pressar och allt idag, då prognosen är att det ska blåsa en hel del inatt. Är vi då bara halvfärdiga finns stor risk att vinden får tag och sliter sönder vårt arbete. Nåväl vi jobbar på och koncentrerar oss på att få till alla naror på utsidan så att huset är tillräckligt stabilt. På insidan går det ju att jobba imorgon. Vid 12-tiden är vi klara med skruvandet och börjar med presseningarna. 4 st ska upp, två mindre 7.2×5.4 på gavlarna och 2 större 12×7.2 över taket. Samt några gamla små pressar som delas upp och fäst längst ner längs sidorna. Klockan 18 är vi klara.

DSC_0048

DSC_0049

Söndag 19/11. Idag är jag själv. Narar på insidan och spänner ner huset mot vaggan så att det inte kan lyfta. Börjar bygga på en arbetsbänk så jag kan jobba effektivt senare. DSC_0056

Lördag 25/10. Åter själv. Bygger klart arbetsbänken och sågar till alla delar till bockarna som behövs för att kunna gå runt hela båten och arbeta.

Söndag 26/10. Bygger klart alla bockar (8st) och är nu i princip klar med bygget. Behöver några reglar till så att jag kan förstärka gångplankorna (de sviktar en hel del när man går på dem). Får bli nästa helg då jag också ska börja med själva båtjobbet.DSC_0061

Bockar och gångbrädor.

DSC_0063

Arbetsbänken.

Summering. Hittills har det gått ca 90 mantimmar. Kostnaden för huset ca 15.000:-, det drar iväg mer än man tror, hade kalkylerat med ca +10 000:-. Hoppas dock få igen en del då jag tänker sälja huset på blocket i vår, finns nog någon annan som planerar liknande projekt.

I nästa avsnitt kommer jag berätta om båtjobbet. Först ska stripes och båtnamn bort. Skrovet tvättas och avfettas. Slipa, spackla, slipa, grundmåla (om temperaturen är ok, annars får det vänta till tidig vår.) Senare på våren ska lackningen ske.

/Janne Karlsson

  En kommentar till “Måla om Diva 38”

  1. Jag har lackat förra säsongen men valde att bara lägga klarlack. Klarlack ger några fördelar, ev. repa kan lättare läggas i och poleras ihop eftersom man sällan drar så djupa revor att det går djupt I gelcoaten, tunnt lackskikt däremot är lättare att gå igenom. Klarlacken ger lite bättre glans och små defekter i ytan syns inte lika tydligt som på en vanlig lack, rätt bra om man får småskador. Dessutom blir repor I en mörkblå gelcoat eller lack väldigt synliga eftersom de blir ljusblå, repor I klarlacken blir mest bara ett matt streck. Vid senare lacklagningar slipper man problemet med att bryta fram rätt nyans (färgförändring med åren att ta med i beräkningen), klarlack har ingen färg. Skönt också att slippa lacka om vattenlinjen som ju var gjord med vit gelcoat, bara klarlacka rätt över. Klarlack behöver inte heller läggas I en massa lager för att få färgtäckning.
    Ett fenomen med klarlackning dock är att den nya högglansen lyfter fram färgen som djupnar och mörknar, små iläggningar som inte syntes tidigare märks plötsligt (men bara när man är nära, dvs bara något som pedantisk båtägare ser).
    Klarlackning på ny gelcoat är ett utmärkt sätt att UV-skydda och få riktigt lång livslängd, desamma gäller såklart även på en åldrad gelcoat.
    Riktigt dålig och kritad gelcoat då ? Jag pensellackade en gång en liten svart ungdomsbåt som var kraftigt kritad och krackelerad, då med vanlig International perfection. Inte ett spår av kritning syntes efter lackningen. I sjön var glansen fantastisk men på land såg det trist ut med alla penselspår så klart.
    Om man lackar med vanlig 2K finns 2 metoder för handpåläggning (slipning med 600 innan, aldrig grövre än 400):
    1) rolla med skumgummiroller, person 2 springer direkt efter med nästan torr planstrykare och bara lätt nuddar ytan för att bryta bubblor, horisontella drag och jobba så snabbt som möjligt. Lacken något spädd ger lite längre flyttid så att den hinner sträcka upp innan den stannar.
    2) Rolla med skumgummiroller, person 2 kommer också med skumgummiroller ca 10 minuter efter nr 1, 2:ans lack ordentligt tunnad.
    Metod 1 ger större risk för penseldrag eller rinning initierad av spår av planstryk samt ev. kladd i omtag mellan fält om det är för snabb torkning. Metod 2 lämnar ett lätt apelsinskal som man sen får polera bort (våtslipning för hand 1200 och 2000-papper, sen rubba).
    Får man nån rinning eller kladd I omtag så går det att slipa och polera bort, ingen kris och omlackning av helt fribord bara för nån dålig fläck alltså.
    Allmän fördel med lack jämfört med gelcoat (vanlig eller klar) är att skiten rinner av så att glansen står sig en hel säsong, Inga svarta ränder på vit båt och mycket mindre saltlämningar på mörk båt.
    Det blir spännnande att höra hur den nya epoxylacken funkar.
    Lycka till/
    Hälsning Anders Stuxberg